torstai 13. elokuuta 2015

Podcasteja

Jees jees, neljäs postaus tänään, ollaanpas sitä tehokkaita.

En ajo tehdä tässä mitään kattavaa arviointeja podcasteista koska Varjohovi vähän meinas että tekisi sellaisen. Odotan innokkaana sitä postausta.

Syy miksi minä haluan hämmentää podcast kattilaa on se, että ennen kuin löysin varjohovin blogin, en ollut jotenkin löytänyt podcasteja lainkaan. Ne oli vain jotain mitä oli netissä ja jota muut kuunteli. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että podcastit on ihan oiva ajanviete. Tässä vähän listausta mitä olen kuunnellut. En ole vielä etsinyt näitä itse, kaikki ovat varjohovin mainitsemia.

The Narrative Breakdown: Tätä kuuntelin työmatkoilla koska en voi lukea bussissa. Nyt lomalla olen kuunnellut näitä juostessa. Se lenkki mitä tykkään juosta on suurin piirtein pari tuntia ja Narrative Breakdownin jaksot ovat noin 30 – 50 minuutin pituisia, eli siinä ehtii hyvin kuunnella 2 pitkää jaksoa ja loppurupeamalle vaihdan musiikkiin jotta jaksan viimeiset kilometrit.

Narrative Breakdownissa on yksi ärsyttävä juttu ja se on juontajan oman kirjoittamisapin jatkuva mainostaminen, muuten olen viihtynyt näiden parissa.

Tämä podcasti on sellaista leppoisaa jutustelua että vaikka välillä eksyn miettimään omia juttuja (yleensä omaa tekstiä podcastin aiheesta riippuen) enkä seuraa tyyppien puhetta se ei haittaa, ”juonesta” saa helposti kiinni. Oikeastaan olen ihan yllättynyt että pystyn kuuntelemaan näitä juostessa sillä äänikirjojen kanssa homma ei toiminut. Siinä kun omien juttujen miettiminen häiritsi prosessia vähän liikaa ja juonen missaamisessa oli seurauksena että ei enää tajunnut missä mennään.

Writing Excuses: Tämä on ihan jees mutta näistä jää välillä sellainen fiilis ettei ne ole ihan tosissaan, vaikka kyllä ne taitaa olla. Näistä olen kuunnellut vasta ensimmäisen kauden casteja ja näitä kausia on nähtävästi kymmenen, eli voihan tämä vielä parantua tästä. Tätä olen kuunnellut kotona kutoessani.

The Writership: olen kuunnellut myös kotona kutoessani (tai nettipalapeliä kootessani). Oikeastaan olen korvannut Writing Excusen kuuntelemisen tällä. Tässä podcastissa luetaan ensin jokin teksti, jota vetäjät sitten arvioi ja editoi. Writership podcasteja ei ole kuin parisenkymmentä joten luultavasti palaan Writing Excusen pariin kun nämä on kuunneltu. En aina jaksa lukea tarkasti kaikkia muistiinpanoja mitä kässäriin on lisätty (ne näkyy sivun alareunassa) mutta aina välillä luen.

Kaikki nämä podcastit ovat saaneet miettimään omaa tekstiä ja se on ollut ihan hyvä kokemus. Muutama hauska juttu näistä on myös jäänyt mieleen. Kuten se kun Narrative Breakdownissa lueteltiin vierailevan juontajan saavutuksia ja siinä mainittiin että tyyppi on ”twitterer” eli siis käyttää twitteriä. Tämä meni multa vähän yli, että miten se on saavutus, mutta amerikkalaiset on hyviä saamaan kaikki kuulostamaan saavutuksilta.

Indie-writer on sana jonka kuulin ensimmäistä kertaa kun kuuntelin the Writershipia. Mielleyhtymä on heti tietysti indie-leffoissa, joten kai se kuulostaa vähän hienommalta kuin self-publishing.