tiistai 12. heinäkuuta 2016

Rikottu lupaus

No enhän minä sitten osannut malttaa, vaan löysin eilen itseni editoimassa E:n ensimmäistä lukua ja tuskailemassa siitä, että se ei oo ollenkaan sellainen kuin mitä olin päässäni kuvitellut. 

Olen kuunnellut viimeiset pari päivää Stein on Writing kirjaa. Toistaiseksi se on ollut yksi parhaista opuksista joihin olen törmännyt. Se on saanut miettimään paljon omaa tekstiä ja varsinkin sen puutteita. Esimerkiksi olen jo pidemmän aikaan miettinyt, että pitäisiköhän minun esitellä yksi henkilö aikaisemmin ja tätä kirjaa kuunnellessani ymmärsin vastauksen olevan kyllä. Nyt tämä henkilö astuu kehiin vasta luvussa yhdeksän. Muutos vaikuttaa aika moneen lukuun, mutta enimmäkseen tähän uuteen ensimmäiseen lukuun. 

En kuitenkaan tee tätä muutosta nyt, vaan editoin tämän nykyisen version sellaisena kuin se on ja teen muutoksen siinä vaiheessa, kun alan limittämään näitä kahta eri aikatasoa. Kahden aikatason yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi voi aiheuttaa vielä monta sellaista muutosta, mitä en nyt vielä edes hahmota. 

Tämä nykyinen ensimmäinen luku, jonka kanssa tuskailen, siitä tulee luultavasti luku numero kaksi. Hyvin todennäköisesti joudun poistamaan siitä alun kokonaan, sillä se ei nyt ihan taida toimia.