keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Retriitti

Viime viikonloppuna osallistuin Morren järjestämään kirjoittamis retriittiin. Oli hauska huomata kuinka kovasti olin odottanut reissua, silti perjantaiaamuna kun kävelin pysäkille jännitin niin paljon, että toivoin ettei koko reissua olisikaan. Jännitys hälveni hiukan työpäivän kuluessa ja iltapäivällä tuli kyyti kirjoittajaystävältä joka alunperin vinkkasi minulle tästä reissusta. 
 
Menomatka kesti melkein kolme tuntia kun käytiin välillä kahvilla ja sitten vähän eksyiltiin, google mapsista huolimatta. Perillä odotti Morre myssy päässä ja olin vähän pettynyt kun en nähnytkään sitä kuuluisaa kaljua (näin mä sen sit myöhemmin). Eräs toinen kaveri oli vinkannut että paikalta saa erinomaista käsintehtyä fudgea, no se oli valitettavasti loppu, mutta spoilaan vähän että tällä tarinalla on onnellinen loppu. Saatiin hiukan fudgea aamupalalla ja kotiin ostettavaksi sunnuntaina.
Yhteensä osallistujia oli kahdeksan, joista yli puolet oli joko julkaissut tai julkaisemassa ihan lähiaikoina. Meitä täysin harrastelijoita oli minun lisäksi kaksi muuta. Silti ryhmään ei syntynyt mitään jakoja mikä oli todella hienoa. 
 
Perjantaina en kirjoittanut sanakaan. Oltiin kaverin kanssa perillä viideltä, kuudelta tavattiin muut osallistujat ja seitsemältä siirryttiin syömään. Loppuillan luin. 
 
Lauantai alkoi ihanalla aamiaisella ja sitten siirryimme toiseen tilaan. Ensin Morre vähän kertoi henkilöhahmoista ja infodumpeista ja muista kirjoittamiseen liittyvästä. Sitten oli vapaata kirjoittamista aina puoleenpäivään minkä jälkeen oli lounas ja Magdalena Hai tuli kertoilemaan historiallisesta romaanista ja taustatutkimuksesta. Oli ihan mielenkiintoista juttua. Tämän jälkeen oli taas puolitoista tuntia vapaata kirjoittamista, ennen kun mentiin kuudelta syömään. Osa jatkoi syömisen jälkeen karaokebaariin, minä olin siinä vaiheessa jo sen verran jäässä että vetäydyin suosiolla huoneeseen. 
 
Sunnuntai alkoi taas aamiaisella, sitten Morre jatkoi luennointia kliseillä ja näkökulmilla sekä kustantajan lähestymisestä. Tämän jälkeen oli lounas ja sitten me jo lähdettiinkin.
Kaiken kaikkiaan ihana reissu. Siinä ei hirveästi tullut sitä kirjoittamisaikaa, varsinkaan minulle kun en osaa kirjoittaa illalla. Moni muu työsti tekstiä yömyöhään, mutta minä olen niitä jotka simahtavat viideltä. 
 
Jos jotain negatiivista pitää keksiä reissusta, niin olkoon sitten se että siellä oli aivan käsittämättömän kylmä. Olin suunnitellut kirjoittavani muiden mukana samassa tilassa missä Morre piti lauantaina luennon, mutta olin niin jäässä että oli pakko siirtyä omaan huoneeseen missä olin vääntänyt patterit täysille. Olin ottanut itselleni yhden hengen huoneen, jossa onneksi oli kuitenkin kaksi sänkyä koska silloin sain yöllä pöllittyä toisen peiton itseni päälle. 


Seuraava reissu on ehkä marraskuussa ja aiheen kauhu. Vaikka en kirjoita kauhua, voisin silti liittyä mukaan jos reissu järjestyy. 

En ottanut reissusta ainuttakaan kuvaa, koska se ei koskaan käy mielessä paikan päällä.