sunnuntai 12. toukokuuta 2019

Aikajana

Tänään tein kellotornille aikajanan. Olen väsännyt näitä aikajanoja jo useampaan otteeseen, mutta aikaisemmin ne jäi aina puolitiehen. Kellotornin juonessa on ollut jatkuvasti yksi osio joka ei oikein kunnolla toiminut ja olen tässä jo muutaman päivän purkanut tätä kohtaa auki. Tänään sitten istuuduin kirjoitusvihon äärelle ja aloin listaamaan tapahtumia ja ensimmäistä kertaa sain taustatarinan toimimaan. Sitten perustin exelin (tai oikeastaan google sheetsin) ja listasin vasempaan sarakkeeseen vuodet ja ylimpään riviin kuukaudet ja aloin purkamaan kirjoitusvihon sisältä tähän exeliin. 

Ja koska asioita on helpompi hahmottaa, kun ne on paperilla, niin tulostin sitten tämän exelin ja nyt minulla on kuudesta A4-arkista yhteenteipattu taulukko. 

Aikajana jonka tein tänään oli Kellotornin kehyskertomus. Se alkaa 24-vuotta ennen kuin käsikirjoituksessa kerrottu tarina alkaa ja loppuu siihen, mihin käsikirjoitus loppuu.
Minulla ei ole vieläkään sellaista oloa, että haluan editoida Kellotornia, vaikka minulla on jatkuvasti sellainen olo, että haluan räplätä sitä. Olen esimerkiksi siirtänyt jo kaiken raakatekstin Scriveneriin ja yrittänyt löytää ne kohdat mihin ne kuuluu. Aluksi yritin tehdä tätä räpeltämistä pädiltä, mutta Scrivenerin iOs-version käyttöliittymä on vain niin kankea, ettei sitä jaksa käyttää. iOs-versio on kätevä muussa mielessä, mutta lukujen ja kohtausten siirtelyssä sitä on tuskasta käyttää.