Sofien valinta
etenee, mutta loppu ei häämötä vielä. Ainoa mikä häämöttää
on puoliväli, 100 sivun päässä. Sofien valinta on paksu kirja,
vähän päälle 600 sivua ja teksti ympätty niin tiiviisti sivuille
että sanat vilistävät silmissä kun riviväli on nollassa. Sana
”tekstiseinä” kuvaa hyvin miltä tämän kirjan sivujen
tuijottaminen tuntuu. Esteettisesti ei mikään mukava lukukokemus,
mutta tarinallisesti kylläkin.
Jos meinaan selvitä
tästä lukuhaasteesta vuodessa, en voi jatkuvasti valita 600 sivun
kirjoja. Toistaiseksi sekä Zadie että Sofie kuuluvat tähän
jättikategoriaan. En kuitenkaan ala valikoimaan kirjoja sivumäärän
mukaan, jos tämä lukuhaaste venähtää kahden vuoden mittaiseksi,
niin venähtäköön. Hitlerin raivottaret odottaa seuraavaksi
vuoroaan ja on onneksi lyhyt, vähän alle 300 sivua.
Sofien
valintaa lukiessa en voi olla vertaamatta
omaa ja kirjan päähenkilön suhtautumista kirjoittamiseen.
Tarina alkaa siitä kun Stingo, kirjan
kertoja, saa potkut huonosti palkatusta ja aliarvostetusta työstään
ja vuokraa huoneen rouva Yetta Zimmermanin
talosta. Stingolla on pieni perintö minkä
turvin hän voi elää, samalla kun kirjoittaa ensimmäistä
romaaniaan. Sofie, jonka menneisyyttä raotetaan pala palalta, asuu
Stingon yläpuolella, mutta ei sen enempää Sofiesta. Se mikä minua
kiehtoo tässä Stingossa, on hänen asenteensa. Hän
ei ujostele sanoa olevansa kirjailija, vaikka työstääkin vasta
ensimäistä romaaniaan. Minä olen
kaappikirjoittaja. Lähiperhe tietää että kirjoitan, ovathan
raukat joutuneet koelukemaan tekstejäni, mutta julkisesti en
kehtaisi kyllä esittäytyä kirjailijaksi. En vaikka voisin käyttää
englanninkielistä sanaa writer, joka madaltaa kynnystä.
Wikipedian
mukaan ”kirjailija on henkilö joka kirjoittaa tai on kirjoittanut
kirjoja, varsinkin kaunokirjallisia teoksia”. Ensinnäkin tässä
tietenkin tulee miettineeksi, että mitä ne
tietokirjojen kirjoittajat sitten ovat, jos
eivät kirjailijoita? Eihän tuo suomenkielinenkään määritelmä
vaadi sitä julkaistua kirjaa, mutta ehkä meillä on suurempi
mielleyhtymä siihen, että tämä titteli
on varattu vain tietyille ihmisryhmälle.
Sitten on tietenkin englanninkielinen
”aspiring writer” määritelmä,
mutta sekin on vähän hassu sanavalinta, koska eihän lääketieteen
opiskelijoitakaan kutsuta ”aspiring doctor” nimellä. Sitä
paitsi, käännettynä ”aspiring writer” on pyrkivä kirjailija,
mikä taas ei toimi suomeksi yhtään. Pöytälaatikkokirjailija on
tuttu ilmaisu,
mutta en ole koskaan kokenut sen kuvaavan minua. Kirjoituspöydässäni
ei ole laatikoita, enkä minä edes kirjoita sen äärellä.
Toisaalta en kyllä kirjoita kaapissakaan, vaan olohuoneessa. Minua
kuvaa ehkä eniten sanat ulkoinen kovalevy-kirjailija.
Muistitikkukirjailija on kivempi sanavalinta mutta en tallenna
juttujani muistitikulle. Aina voisi
tietenkin olla harrastelijakirjailija, jos ei muu kelpaa. Kaikissa
näissä määritelmissä on ongelmana, kirjoittamisen julkinen
tunnustaminen. Blogissa voin tunnustaa vaikka mitä, koska täällä
saa olla anonyymi.
Kirjoittaminen
on niin henkilökohtainen, tavallaan ehkä
vähän nolokin harrastus, että siitä ei kehtaa puhua ääneen. En
tiedä aiheuttaako mikään muu harrastus samanlaista salailua, mutta
kaikista muista harrastuksistani kehtaan jutella. Minua
ei nolota lainkaan
sanoa että juoksen, vaikka en ole olympiatasoinen urheilija,
tai kertoa siitä miten ensimmäisessä
maratonini meni huonommin kuin kuvittelin
ja jäin rutkasti tavoiteajastani jälkeen.
Liikunnan suhteen on paljon luontevampaa
puhua siitä miten haluaa parantaa suoritustaan. Onnistumisista
saa iloita, ja epäonnistumisia saa analysoida. Kirjoittamisen
suhteen en tule koskaan olemaan yhtä avoin. En voisi edes kuvitella
hehkuttavani julkisesti (kotona kylläkin), että nyt tuli
kirjoitetuksi hyvä kappale.