sunnuntai 27. lokakuuta 2019

Kirjamessut


Olipa ihanaa käydä taas messuilla. Harmitti kovasti, että Turku jäi jälleen kerran välistä, mutta onneksi pääsin sentään näihin Helsingin messuille. Harmittaa vähän, että Yle ei nähtävästi kuvannut näitä lainkaan. Olisi ollut ihan hauskaa katsoa kaikki ne keskustelut, joihin ei ehtinyt.

Perjantain olin vapaalla ja messuilla pyörin kahtena päivänä. Mukaan tarttui yksi hymylehti vuodelta 1967 koska siinä oli mielenkiintoinen artikkeli Kellotorniin liittyen ja myös juttua yhdestä sarjamurhaajasta. Ostin myös Michelle McNamaran Katoan yksin yöhön sekä Nina Järvenkylän ja Sami Sojosen Riivattu maa. Sekä yksi teepannu. Ihastelin samanlaista pannua kesäkuussa Oulun reissulla ja kaikki nämä kuukaudet olen harmitellut, etten ostanut sitä silloin.

Ensimmäinen editointiviikko on nyt takana ja aika lailla puolessa välissä mennään. Yritän saada editoitua kaiken ensi viikon loppuun mennessä ja sitten jäisi vielä kokonainen viikko lukea kässäri rauhassa läpi ja tehdä viimeiset korjaukset. Editointi on edennyt hyvää tahtia, koska olen herännyt koko viikon kahden maissa. Herääminen ei ole ollut suunniteltua ja vielä vähemmän toivottua (koska töissäkin pitää jaksaa), mutta onni onnettomuudessa on ollut se, että ainakin olen ehtinyt editoida. Yleensä olen vain keittänyt teetä, editoinut pari tuntia ja yrittänyt nukkua vielä jokusen ennen kuin pitää oikeasti herätä ja suunnata pysäkille.

Tänään nukuin sitten ensimmäistä kertaa melkein kahdeksaan (kesäaikaan). Nukkuminen on ihanaa ja harmi, kun en osaa tehdä sitä paremmin. Tänään olen käynyt myös lenkillä, siivonnut, ottanut päikkärit ja lukenut. Olen myös editoinut. En kauhean paljon, mutta tarpeeksi, että sain ylitettyä sen puolenvälin.

Ensi viikolla jännitän sitten sitä, että tuleeko katalogi ulos vai ei. Muutaman ison kustantamon katalogit tuli jo viime viikolla, joten kai se omakin sitten jossain vaiheessa. Ja koska en tosiaan tiedä mitään päivämääriä niin odottamiseksihan se menee.