tiistai 21. lokakuuta 2014

Kaikenlaista

Uusien kirjoittajablogien löytäminen on aina yhtä ihanaa. Jos innostun jostain blogista lähden aina lukemaan sitä alusta saakka. Onneksi bloggerissa ensimmäisen tekstin löytäminen on helppoa, kiitos selkeän historia gadgetin. Ainoa mikä minua bloggerissa ehkä vähän nyppii, on se että seuraava teksti, on linkki vasemmalle, kun sen pitäisi olla linkki oikealle. En tiedä selitinkö tämän nyt ihan järkevästi mutta aina kun painan seuraava teksti-linkkiä, mietin että se on väärällä puolella. Tällä hetkellä minulla on kesken kaksi blogia. Puhelimessa on auki Elinan blogi ja koneella Lilan

Olen tehnyt näin kaikille blogeille joita seuraan. Muistan kuinka aikoinani luin Rooiboksen blogia alusta saakka, siinä oli työmaata kun hän on kirjoittanut niin kauan. En tietenkään muista enää näistä historian lukemisista paljon, mutta sillä hetkellä kun luen tekstiä, olen aina niin onnellinen kun saa lukea siitä kun joku kirjoittaa. Ehkä vaikeinta on sitten se kun edessä on kirjoitus joka herättää ajatuksia ja haluaisi kommentoida mutta kun teksti on muutaman vuoden vanha, niin sitä ei oikein kehtaa. Joskus saatan lipsua tästä, esim kun kommentoin Kultaisen maljan Scrivener tekstiä. Kultaisessa maljassa oli muutenkin monta blogi-tekstiä jotka olivat aivan kuin omasta päästä. Samat ajatukset, samat johtopäätökset ja aina kun oli lukenut yhden kirjoituksen halusin vain osoittaa näyttöä ja huutaa puolisolle, kissalle tai kelle tahansa joka sattui olemaan huoneessa että “juuri näin minäkin ajattelen!”. 

Tästä syystä voi kestää tovi ennen kun alan kommentoida uusia blogeja. Koska en halua “spoilata” tekstiä, luen sitä kronologisessa järjestyksessä (rooiboksen blogissa tein poikkeuksen koska sitä vanhaa tekstiä oli niin paljon joten luin sekä vanhaa että uutta sekaisin). Uusimpaan tekstiin hyppääminen tuntuu kuin lukisi kirjan viimeisen luvun ensin eikä niin voi tehdä. 

Blogeista youtubeen. 

Sunnuntaina törmäsin kahteen eri tekstin hahmottelu esimerkkiin. 


Act. I
1. Opening Conflict
2. Protagonist shown in daily life, before the transformation.
3. Opportunity for change.
4. Resistance to the opportunity.
5. Point of No Return - Opportunity Accepted.

Act. II

6. Entering the New Situation
7. Meeting friends, enemies, romance;
   Trans-formative Experiences.
8. Problem brings them together.
9. Problem drives them apart.
10. Crisis Hits!

Act. III

11. Terrible Secret Revealed or Attack Starts.
12. All Seems Lost.
13. Self-Sacrifice or Symbolic Death
14. Final Showdown
15. Conclusion - Wed or Dead

... ja tässä toinen.  

Act 1
Setup - Introduce Hero & ordinary world
Introduce (set up)
Inciting Incident (conflict) 
Immediate Reaction (resolution)

Conflict - A problem disturbs Her’s life 
Reaction (set up)
Action (conflict)
Consequence (resolution)

Resolution - Hero’s life has changed direction
Pressure (set up)
Pinch (conflict)
Push (resolution)

Act 2
Set up - Hero explores new world
New World (set up)
Fun and Games (event/conflict)
Old World Contrast (resolution)

Conflict - Hero encounters crisis of new world 
Build up (set up)
Midpoint (conflict)
Reversal (resolution)

Resolution - Hero dedicates to finding solution 
Reaction (set up)
Action (conflict)
Dedication (resolution)

Act 3
Set up - Hero faces defeat, victory seems impossible 
Trials (set up)
Pinch (event/conflict)
Darkest moment (resolution)

Conflict - Hero must find power and take action 
Power Within (set up)
Action (conflict)
Converge (resolution)

Resolution - Hero fights and wins, resolving quest 
Battle (set up)
Climax (conflict)
Resolution (resolution)

Ja tässä vielä linkki missä toista hahmotelmaa käytetään.

Hahmotelmien tekstit ovat nyt englanniksi koska olen huono kääntämään, väsäsin jälkimmäisestä suomennoksen mutta se on niin epämääräinen ja google kääntäjällä väsätty ettei sitä kehtaa julkisesti näyttää. 

Tuo toinen hahmotelma kiinnostaa minua enemmän koska se on tarkempi ja haluaisin aloittaa E:n työstämisen tämän rungon avulla. 

Tämä idea on yksinkertaisimmillaan niin että on kolme osaa jotka ovat set up, conflict, resolution. Jokainen ala-otsikko jaetaan myös kolmeen osaan set up, conflict ja resolution ja jokainen näistä vielä kolmeen. 

Vaikka en ole kirjoittanut E:stä muuta kuin ideoita ja satunnaisia dialogin pätkiä, huomasin kaaviota tarkastellessani että E:ssä on jo pikkuisen tuota rakennetta näkyvissä. E on vain paljon tiiviimpää kamaa kuin mitä hahmotelmassa on. Jokainen ala-otsikko on karkeasti noin 3000 sanaa. E:n act 1 tulee luultavasti olemaan paljon lyhyempi kuin 27 000 sanaa. En tarvitse 1/3 käsikirjoitusta alkusysäykseen kun tarinan ydin alkaa vasta kun E matkustaa. Tämä on kuitenkin hahmotelma, ja kuten videoissa sanotaan se ei sido. Jos joku osa on lyhyempi tai pidempi, niin sitten se on. Hahmotelma antaa vain vähän osviittaa. 

Sinänsä hauskaa että E:ssä todella onkin matka, joten act 2 voin aloittaa kuten kaaviossa mutta sitten on myös A2 missä haluan käyttää samaa kaaviota, muta siinäpäs ei matkusteta. A2:ssa act 2:sen uusi maailma on murha. Se on se jakava tekijä. Eli on maailma ennen ja jälkeen tämän murhan. Samalla se sysää A:n (Päähenkilön nimen etukirjain) passiivisesta, aktiiviseksi. 


Hinku aloittaa E:n ja A2 oikea viilaaminen on kova mutta ensin A pitää saada kuntoon. A:sta lisäsin juuri lukujen 11 ja 12 punakynäkorjaukset tekstitiedostoon ja seuraavaksi pitäisi tulostaa luvut 13 - 15. Huomenna on jälleen editointitreffit. Live-editoinnissa pikkuveljen kanssa olemme menossa luvussa 9. 

Nämä minun kirjainyhdistelmät ovat ehkä vähän sekavia mutta ajatelkaa asiaa näin. Sekä A että E ovat päähenkilöiden etunimien ensimmäiset kirjaimet koska kun mietin käsikirjoituksia, mietin niitä aina päähenkilön mukaan. Mietin esim. miten pitää editoida Alexia (A:n nimi ei ole Aleksi, mutta leikitään että se on). Joten kässärin nimi on Aleksi ja A2 on Aleksi 2 koska mitä muutakaan se voisi olla. Sama systeemi E:ssä ja M:ssä (jonka hautasin hylkäyskierroksen jälkeen mutta jonka vielä joskus kaivan esille), näissä kaikissa työnimet ovat päähenkilöiden etunimiä.