tiistai 14. lokakuuta 2014

Kurkistus prosessiin

Youtube on täynnä kaikenlaista hauskaa kirjoittamiseen liittyvää.  Dokumentit ja haastattelut ovat nyt itsestään selviä mutta sitten siellä on myös tällainen. 

Inside creative writing.


Watch a Pulitzer Prize-winning fiction writer create a short story in real time, from first inspiration through all the bad sentences and wrong turns to final, polished story, commenting on his process as he works. Robert Olen Butler, who teaches creative writing at Florida State University, recorded this 17-part series in the fall of 2001. For more on the project, visit www.fsu.edu/butler For more on Professor Butler: 

Tämä on sinänsä vanha juttu. Nämä on kuvattu 2001 ja julkaistu noin kaksi vuotta sitten youtubessa, eli voi olla että olen viimeinen joka nämä löysi, mutta nyt kun löysin olen ihan mielissäni näistä. 

Sarja on sinänsä kiehtovaa koska Butler kirjoittaa niin eri tavalla kuin mihin itse on tottunut. Esimerkiksi tämä yletön editointi mitä Butler harrastaa ensimmäisessä versiossa on minulle vierasta. 

Tämä videosarja periaatteessa hyvin samanlaista kuin Lets Play:t eli joku pelaa peliä ja kuvaa session ja julkaisee youtubessa. Teen tällaisia Lets Play:tä itsekin ja seuraan muiden pelejä joten ehkä tällainen tirkistely toisen ihmisen kirjoitusprosessiin sopii minulle. 

Toinen asia mikä yhdistää mielestäni tätä sarjaa ja Lets Play:tä on se turhauttava tunne kun pelaaja tekee väärin, menee ovesta A kun haluan mennä ovesta B. Tässä turhauttavaa on se että Butler kirjoittaa mielestäni aivan väärää tarinaa. Hän saa inspiraation tarinaan vanhasta postikortista ja se tarina minkä minä sain kortista irti on täysin eri. Tämä pieni yksityiskohta ärsytti minua oikeastaan vain ensimmäisen videon alussa, mutta nyt kun olen päässyt sen yli, videota on ihan mukava seurata. 

Tällä hetkellä olen menossa sarjan toisessa osassa. Jokainen osa on noin kaksi tuntia, joten voi mennä hetki ennen kun nämä on kahlattu läpi.